۱۳۸۸ بهمن ۱۵, پنجشنبه

تعمیر گراب دو تنها با ۲ دستور

نصب ویندوز بعد از اوبونتو باعث ناپدید شدنش می‌شه. برای اینکه مجبور به نصب دوباره اوبونتو نشید، دو راه پیش رو دارید. یک راه رو روزبه شفیعی بهش اشاره کرده که به نظر من خیلی طولانی و طاقت فرسا هست:دی و اما راه دوم. با سی دی لایو بالا بیاید:

sudo mount /dev/sdXY /mnt

sudo grub-install –root-directory=/mnt /dev/sdX


با فرض اینکه پارتیشن بوت رو در هنگام نصب جدا نساخته باشید، کار با همین دو دستور تمام می‌شه. تنها نکته‌ای که باید بهش دقت داشته باشید اون قسمت‌های رنگی هست که برای هر فرد متفاوت هست. در خط اول شما باید پارتیشنی که اوبونتو (پارتیشن root) روی اون نصب هست رو وارد کنید. برای پیدا کردن پارتیشن اوبونتو sudo fdisk -l رو اجرا کنید.


در اینجا چون ما دو پارتیشن لینوکس داریم. یکی سواپ می‌باشد، پس دیگری پارتیشن اوبونتو هست. اما اگر شما چند پارتیشن لینوکس دارید باید از روی حجم به تشخیص درست برسید.قسمت رنگی دستور دوم نیز فقط مربوط به شماره هارد شما می‌باشد. آن را به صورت sda وارد کنید. نیازی به گذاشتن عدد و مشخص کردن پارتیشن نمی باشد. در نهایت با دستور sudo umount /mnt پارتیشن اوبونتو خود را آنمانت می کنیم. بعد از وارد شدن به اوبونتو نیز کافیست دستور sudo update-grub رو وارد کنید. تا ویندوز به گراب اضافه شود.


و دو نکته: بعد از اجرای دستور دوم در صورتیکه پارتیشن اوبونتو را اشتباه وارد کرده باشید، از روی خروجی تولید شده به اشتباه خود می‌توانید پی ببرید. در صورتی که همه چیز درست باشد، خروجی به شما این را می‌گوید.


و نکته آخر برای کسانی هست که پارتیشن بوت را به صورت جدا می‌سازند. این دسته از افراد بعد از اجرای دستور اول باید دستور زیر را نیز اجرا کنند.(مانت شدن پارتیشن بوت)‌


sudo mount /dev/sdXY /mnt/boot


این راهنما برای تمام توزیع‌هایی که گراب دو دارند،‌ (مانند اوبونتو ۹.۱۰) کاربرد دارد.


منبع

هیچ نظری موجود نیست: